Suomalaisissa organisaatioissa henkilöstöjohtamisen ensimmäiset vaiheet on nähty noin 1920-luvulla. Tällöin ei tosin puhuttu henkilöstötyöstä, vaan nimike saattoi olla esimerkiksi sosiaalipäällikö. 1940-luvulle tultaessa nimikkeet olivat moninaistuneet jo muun muassa laki- ja työsuhdeasiainpäälliköksi, henkilöstöpäälliköksi tai esimerkiksi rationalisointi-insinööriksi. Varsinainen henkilöstöasioihin erikoistunut ammatti alkoi olla vakiintunut 1960-luvulle tultaessa ja noin kymmenisen vuotta myöhemmin nähtiinkin henkilöstöjohtamisen lopullinen tuleminen, kun Suomen …
Henkilöstöjohtamisen keskeisimmät vaiheet ja prosessit
Työsuhteen alussa Suhde työntekijään luodaan jo ennen rekrytointipäätöksen tekemistä. Yritys viestii omista arvoistaan ja tavoitteistaan jo ennen edes työpaikkailmoituksen luomista. Rekrytointi-ilmoitukseen vastatessaan työntekijällä todennäköisesti on jo jonkinlainen kuva yrityksestä tai brändistä, jota se edustaa. Tämä on ensimmäinen askel kohti yrityksen ja työntekijän välistä yhteistyötä. Rekrytointi Kuten HPL:n hyvin rekrytoinnin muistilistalla (“Hyvän rekrytoinnin muistilista – Henkilöstöpalveluyritysten …
Globalization
Merriam Webster defines word globalization as the act or process of globalizing. First known use of word globalization is from year 1930. (Merriam-Webster, n.d.) Globalization itself came popular in the 1960s and the protesting against it has always been present when talking about globalizing world. The globalization has always been a hot topic since it affects …
Tacit knowledge
Tämä on ryhmäessee, jonka yksi kolmesta tekijästä olen. Introduction Tacit knowledge is determined as the knowledge that is quite hard to grasp or be communicated forward verbally or in text form, and that is extremely challenging to transfer it from a person to another. Ergo, tacit knowledge is very valuable in a work place, since …
Mobiilitekniikan historia
Mobiilisti rintamalta maailmalle Mobiililaitteiden historia yltää pitkälle vuosikymmenten taakse. Miltei kaikki uudet keksinnöt ovat ensin kehitelty armeijakäyttöön, jonka jälkeen niitä vasta alkaa ilmestyä tavallisen kuluttajan saataville. Ensimmäiset matkapuhelimet olivatkin juuri sotakäyttöön kehiteltyjä. Jo ensimmäisen maailmansodan aikana oli mahdollista ottaa yhteys rintamalle kenttäpuhelimien avulla. Tätä langatonta kommunikointia käytettiin ahkerasti juuri käskyjen jakoon ja tiedonvaihtoon rintamalle. Muutama …
Potilasturvallisuus
Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan potilasturvallisuus on keskeinen osa hoidon laatua. Sen mukaan turvallinen hoito on vaikuttavaa, sekä se toteutetaan oikein ja oikeaan aikaan. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 341/2011 esitetään suunnitelma laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta. Asetuksen mukaan suunnitelmassa tulisi sopia muun muassa turvallisuuskulttuuria tukevista arvoista ja menettelytavoista, joiden avulla voidaan edistää ja kehittää potilasturvallisuutta sekä henkilöstön …
Teknologia terveyden edistämisen apuvälineenä
Otin tutkittavaksi aiheekseni teknologian liittämisen potilaiden arkeen terveydenhuollossa ja sen edistämisessä. Hyvänä esimerkkinä tästä on verenpaineen tilastointi ja arvojen välittäminen terveydenhuollon ammattilaisille kotoa käsin. Potilas saadaan helpommin sitoutettua oman terveytensä hoitoon ja tarkkailuun erilaisten teknologioiden avulla. Lisäksi henkilötyötunteja saadaan samalla vapautettua akuutimpiin tehtäviin ja yhä useampi terveydenhuollon ammattilaisen huomiota tarvitseva potilas saa apua. Useiden tutkimusten …
Laatu
Mitä laatu tarkoittaa omalla alallani? Laatu on jotain sellaista, jota emme voi nähdä, mutta kohdattaessa laadukas hyödyke, osaamme havaita sen. Vaikka jokainen osaa tunnistaa laadun sen nähdessään, kukaan ei voi määritellä laatua toisen puolesta. Laatu on siis hyvin vaikeasti määriteltävissä ja siksi toisinaan hankala ottaa huomioon yrityksen toimintaa suunniteltaessa. Yrityksen on toimitettava laadukkaita tuotteita ja …
Ergonomia
Ergonomialla tarkoitetaan tieteenalaa, joka tutkii ihmisen ja tämän ympäristön välistä vuorovaikutusta. Ergonomia voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, joita ovat fyysinen ergonomia, kognitiivinen ergonomia ja organisatorinen ergonomia. Ergonomian tutkimukseen alettiin kiinnittää huomiota etenkin toisessa maailman sodassa ja sen myötä, kun erilaisten koneenkäyttäjien suoritus parani työergonomian parannuttua. Ergonomian avulla pyritään siis mukauttamaan itse työtä, työvälineitä, työympäristöä ja …
Tiimeyttämisen kehityspolku
Muuttuva maailma ympärillämme pakottaa myös organisaatiot muotoutumaan uudelleen. Puhdas johtajalähtöinen ajattelu ei ole enää tehokkain mahdollinen vaihtoehto kaikilla aloilla. Tällä tarkoitetaan siis yhtä johtajaa yhtä suurempaa yksikköä kohden, jossa jokainen työntekijä toteuttaa omaa tehtäväänsä itsenäisesti, ja jossa jokainen työntekijä on yksin vastuussa työstään kyseiselle esimiehelle. Hieman modernimpi tapa on muodostaa erityyppisiä tiimejä, jotka toteuttavat yhdessä …