Brändi ja henkilöbrändi kulkevat hyvin läheisesti käsi kädessä. Näiden lisäksi brändin tai henkilöbrändin yllä kulkee termit imago ja maine. Näitä on käsitelty Brändi-sivulla hieman tarkemmin.
Henkilöbrändissä olennaisinta ei ole se, kuka tekee jonkin asian parhaimmin tai tehokkaimmin, vaan kuka on asiassaan autenttisin. Autenttisuus henkilöbrändissä tarkoittaa sitä, että viesti omasta itsestä ja taidoista on yhdenmukainen alusta loppuun asti. Erittäin merkittävä osa henkilöbrändin rakentamista on myös muistaa tuoda esille omia nuoruuden kömmähdyksiä, joiden avulla on mahdollista rakentaa kuva osaavasta, mutta inhimillisestä henkilöstä. Näin jokaisen on mahdollista samalla myös samastua henkilöön, tai jopa pohtia, olisiko itse mahdollista päästä joskus tuohon samaan pisteeseen elämässä.
Sosiaalinen media tukena
Nykypäivän henkilöbrändin vahvistamiseksi on olemassa lukuisia työkaluja, joiden avulla henkilön on mahdollista tehdä itsensä näkyväksi maailmalle. Enää ei tarvitse pelkästään lehtiartikkeleita tai aamutv-haastatteluja tullakseen näkyväksi, mainostamisesta on tullut hieman mennyttä aikaa. Nykypäivän brändin pönkitys sekä yrityksille että yksityishenkilöille tai henkilöbrändille on mahdollista muun muassa sosiaalisen median kautta. Sosisaalisessa mediassa monien kammoksuma “minä minä” -asenne on varsin sallittu ja jopa oletusarvo.

Henkilön on mahdollista itse päättää, mitä medioita käyttää hyödykseen vahvistaakseen omaa brändiään. Nuorisoon vetoaa hyvin niin sanotut sosiaalisen median pikaruokalat TikTok ja Snapchat. Visuaalisen sisällön osalta on mahdollista valita Instagram, jossa on mahdollista jakaa kuvia, mutta myös aavistuksen pidempiä tekstipätkiä halutessaan. Facebook on media, jota käyttää miltei jokainen yli 25-vuotias aina noin 60-vuotiaaseen asti. Erilaiset blogialustat puolestaan ovat tehokkaita hieman vakavamman ja tilaavievemmän asiasisällön tuottamiseen ja tiukan asiantuntevalla pohjalla liikkuessa on mahdollista vahvistaa omaa henkilöbrändiään esimerkiksi LinkedINissä, tai jopa ResearchGatessa.
Henkilökohtaisen brändin kehittäminen
Henkilökohtaisen brändäyksen rakentamisessa on kolme merkittävää vaihetta Phil Pallenin (Westergaard, 2018) mukaan (suomennokset vapaita käännöksiä):
- Position – Asemointi
- Build – Rakentaminen
- Promote – Edistäminen
Ensimmäisiä ajatuksia monella on tyypillisesti, että henkilökohtaista brändiä ei ole vielä olemassa. Tämä on väärin. Tyypillisesti henkilöllä on jo olemassa jonkinlainen brändi, vaikka sitä ei olisikaan vielä ihan loppuun asti hiottukaan. Vahvan henkilökohtaisen brändin tunnistaa siitä, että henkilöllä on mahdollisuus itse hallita ensivaikutelmaa, joka muodostuu yleisölle sekä eri medioiden että oman esiintymisen myötä.
Oma persoonallisuus on yksi mauste ja erottava tekijä henkilöbrändien meressä, mutta se ei yksin riitä. On myös tietoisesti vietävä eteenpäin sitä, mitä ihmisten halutaan ajattelevan henkilöstä. Näin saadaan rakennettua vahva perusta omalle henkilökohtaiselle brändille.
Yritys vai yksilö
Toisinaan voi olla haasteellista erottaa, edustaako henkilö yrityksen brändiä. vai omaa henkilöbrändiään. Toisinaan henkilö itsekään ei välttämättä tunnista eroa. Tästä hyvänä esimerkkinä verkostomarkkinointiyritykset ja niiden edustajat. Verkostomarkkinointiin perustuvalla ansaintalogiikalla, jossa haalitaan myyjiä oman myyntiringin alle on sekä yrityksen että yksittäisen rekrytoivan myyjän etu, että myyjien elämäntyyli näyttää siltä, että yrityksen tuotteilla on helppo rikastua.

Riittävän hyville myyjille ja rekrytoijille siis maksetaan provisiota saaduista uusista kestotilauksista. Heitä tämän lisäksi kannustetaan uudenlaiseen elämäntyyliin kuukausittain maksettavalla autoedulla, mikäli esimerkiksi hankkii upouuden auton. Mitä parempi auto tai hulppeamman näköiset ulkomaanmatkat, sitä paremmin omaa henkilökohtaista hyvinvointia on esitellä ulkopuolisille. Tämä on nimenomaan oman henkilökohtaisen brändin rakentamista ja mielikuvien luomista muiden silmissä.
Toki tällaista brändiä tyypillisesti suojellaan herkästi ja yritys sen takana ei ota vastuuta yksittäisten jälleenmyyjien edesottamuksista. Systeemi toimii siis niin kauan, kun yritys voi luottaa siihen, että sen ohjeistuksen avulla myyjien toimista tai mahdollisista arveluttavista myyntikeinoista on mahdollisuus pestä kätensä. Tästä hyvänä esimerkkinä näkyy tällä hetkellä otsikoissa ollut Cheyenne Järvisen ja Fitlinen välinen kina yrityksen tuotteista ja sen maineen kolhiintumisesta yksittäisten jälleenmyyjien epäeettisten toimien vuoksi (Varpula, 2019).
Aineettoman omaisuuden ristiriita
Pelkän yrityksen ja yksilön ero voi olla haasteellinen myös esimerkiksi sosiaalisen median tilien kohdalla. Toisinaan henkilö itse saattaa käyttää esimerkiksi yrityksen nimissä omaa henkilökohtaista tiliään ja täten rakentaa samanaikaisesti sekä omaan henkilökohtaiseen brändiinsä liittyvää kuvaa, mutta merkittävänä osana juurikin yrityksen brändiä. Henkilön omat meriitit ei välttämättä esimerkiksi riittäisi tietyn asian toteuttamiseen, mutta yritys tuo taustalle uskottavuutta ja näkyvyyttä. Näin kumpikin voittaa. Ongelmia tuleekin siinä vaiheessa, kun henkilö siirtyykin toisen yrityksen palkkalistoille tai käyttää saamaansa julkisuutta ja alkaakin itsenäiseksi toimijaksi. Tämän vuoksi yhteiset pelisäännöt on sovittava ajoissa, jotta riitatilanteilta vältyttäisiin.

Tällaisesta riitatilanteesta toimii hyvänä esimerkkinä oikeuskäsittelyyn viety tapaus PhoneDog vastaan Kravitz, jossa Noah Kravitz käytti Twitter-tiliä, jonka avulla hän kuitenkin edusti yritystä PhoneDog. Varsinainen syytös oli yrityssalaisuuden väärinkäyttö, kun Twitter-tilin salasanasta ja sen käytöstä ei päästy yhteisymmärrykseen. Lopulta tapaus soviteltiin ilman oikeuskäsittelyä, mutta sen yksityiskohdat jäivät kantajan ja vastaajan välisiksi. (United States District Court, N. D. California., 2011)
Lähteet
United States District Court, N. D. California. (2011). PHONEDOG v. Kravitz, Dist. Court, ND California 2011. Haettu 23.10.2019, osoitteesta https://scholar.google.com/scholar_case?case=9890904231170613660&q=PhoneDog+v.+Kravitz&hl=en&as_sdt=2006
Varpula, S. (2019). Cheyenne Järvinen kyllästyi ravintolisien tyrkyttämiseen – Seurasi palautevyöry, josta paljastuivat somemarkkinoinnin kyseenalaiset käytännöt. Helsingin Sanomat. Haettu 23.10.2019 osoitteesta https://www.hs.fi/talous/art-2000006280812.html
Westergaard, N. (2018). The Secret Sauce to Personal Branding with Phil Pallen [Podcast]. Haettu 14.10.2019, osoitteesta https://player.fm/series/on-brand-with-nick-westergaard-2390539/the-secret-sauce-to-personal-branding-with-phil-pallen