imago, markkinointi, tradenomi

Imago

Yrityksen ja tuotteen imagon rakentaminen ja merkitys myynnille

Ennen kuin voidaan määritellä yrityksen ja tuotteen imagon rakentamista ja sen merkitystä myynnille, tulisi erotella toisistaan termit imago, maine ja brändi. Nämä kaikki muodostavat yhden suuremman kokonaisuuden yrityksen kuvasta maailmalle, mutta jokaisella niistä on omat erityispiirteensä, joiden avulla ne voidaan erottaa toisistaan.

Brändi on jotain, jota pyritään tietoisesti rakentamaan yrityksen sisältä käsin. Brändi on ikään kuin kasvot sille, minkälaisena yritys haluaa itsensä nähtävän. Brändi voidaan synnyttää siis vain mielikuvien pohjalta, huolimatta totuudesta. Yritys voi esimerkiksi brändätä itsensä hyvinkin ekologiseksi yritykseksi, mutta todellisuudessa esimerkiksi sen tuotteiden valmistuksen aiheuttama hiilijalanjälki onkin huomattavan suuri. Tämä ei välttämättä ole kuitenkaan synonyymi valehtelulle.

Brändin kanssa käsi kädessä kulkee maine. Brändillä pyritään vaikuttamaan myös maineeseen, mutta maine erottuu brändistä sillä, että se syntyy ihmisten mielissä, ei yrityksen käsissä. Maine voi olla hyvinkin todenmukainen, mutta se voi olla myös hyvinkin vääristynyt, riippuen siitä kuinka paljon kyseisen maineen muodostumiseen vaikuttaa esimerkiksi tunteet ja ennakkoluulot. Esimerkiksi ydinvoimaloita rakentava yritys voi pitää tarkasti huolen rakennusprosessin turvallisuudesta ja jäännösuraanin oikeaoppisesta käsittelystä, mutta kyseisen yhtiön maine voi olla huono jo siksi, että asenteet ydinvoimaa kohtaan ovat useilla hyvin ristiriitaiset.

Imago sen sijaan on

Imagoa voidaan ajatella peilikuvana yrityksen tai tuotteen brändistä. Imagon tulisikin ikään kuin peilata yrityksen ideaa liiketoiminnasta, täten yritys voi lunastaa tai olla lunastamatta brändin kautta luodut lupaukset. Yhdessä maineen ja brändin kanssa muodostuu siis lopulta yrityksen imago.

Imagon rakentaminen on tärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Brändin voi luoda ja sitä voi muuttaa milloin vain, maine sen sijaan voi muuttua sekunneissa ja pysyä sellaisenaan useita vuosiakin, mutta imago on yksi tärkeimmistä asioista joihin yritys voi vaikuttaa ja jolla on valtava merkitys kokonaisuuden kannalta. Imagon rakennusprosessissa tulisikin kiinnittää tarkasti huomiota muun muassa siihen, miltä yritys näyttää asiakkaille ulospäin. Esimerkiksi myyntiedustajan siisti ja asianmukainen pukeutuminen antaa heti tietyn vaikutelman yrityksestä asiakkaalle. Samoin yrityksen verkkosivuja voidaan katsoa, kuin myyntiedustajaa. Onko ulkoasu siisti, sisältääkö sivut riittävästi tarpeellista tietoa, onko yritys siis juuri minulle sopiva?

Yrityksen imagon rakentamisen haaste kuitenkin piilee siinä, että sopiva mielikuva yrityksestä pitää myydä niin asiakkaille, kuin omalle henkilöstöllekin. Mikäli sisäinen imago ei ole rakentunut oikein, saattaa yritys helposti välittää ristiriitaisia viestejä ulospäin. Tästä syystä imagoa onkin vaikea rakentaa yhdessä yössä, mutta kun oikeanlainen imago on saavutettu, se tuottaa iloa niin asiakkaille kuin yritykselle itselleenkin.

Lähteet

Kylmä ja luminen maa: Suomen brändiä etsimässä, http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718579 [H. Ahola, 2013]

Akatemiasta markkinapaikalle – Johtaminen ja markkinointi aikansa kuvana, [Talentum 2014, A. Puusa, H. Reijonen, P. Juuti, T. Laukkanen]

Saatat myös pitää...